Zo min mogelijk onderwijs alsjeblieft

In het MBO worden dagelijks vele studenten opgeleid door enthousiaste praktijkdocenten om de samenleving van morgen te voorzien van mensen met vakmanschap. Deze MBO studenten zijn denkende doeners: ze leren door te doen. De kennis en vaardigheden uit lessen passen ze toe in… de praktijk, niet een gesimuleerde onderwijsomgeving. De echte praktijk bevindt zich buiten de muren van een schoolgebouw waar de vlag van de MBO-instelling op het dak wappert. Het is daarom ook niet zo gek dat hybride onderwijs de praktijk centraal stelt. Dat betekent niet dat het schoolgebouw moet worden afgeschaft, maar wel dat de vormgeving hiervan in eerste instantie uit moet gaan van een het creëren of opzoeken van een realistische praktijkomgeving. Vervolgens kan worden gekeken hoe het theorieonderwijs daarbij kan worden geïntegreerd. Het leren van een vak gaat namelijk het beste in een waarheidsgetrouwe praktijkomgeving. Het is eigenlijk zo simpel, maar de realiteit is dat veel MBO scholen nog steeds echte scholen zijn.

Plus3 onderzocht voor de opleidingen Horeca, Facilitaire Dienstverlening en Toerisme van het ROC Midden Nederland de mogelijkheden voor het creëren van een hybride onderwijsomgeving. Het concept ‘De school als festival’ is gebruikt als kapstok om aan te sluiten zowel de fysieke omgeving, de inhoud van de opleidingen en de belevingswereld van de studenten. In het concept komen de praktijk en de verschillende studierichtingen samen. Het achterliggende doel van het concept is om meer contactmomenten te creëren met gasten. Zonder gasten zijn er immers geen leermomenten. De ruimtelijke opzet van een festival vormt het uitgangspunt voor de interne ordening van de activiteiten in het gebouw. De opzet van het vlekkenplan bestaat uit een publieke ‘Frontstage’, een gedeelde ‘Meet & Greet’ en een ‘Backstage’ voor de studenten.

De praktijk in huis halen kan echter lastig zijn als het gebouw moeilijk bereikbaar is voor de broodnodige gasten of het een dwingende schoolse uitstraling heeft. Het concept bood de mogelijkheid om met de beroepspraktijk aan de wandel te gaan: niet alleen de praktijk in de school te halen, maar ook de studenten naar de praktijk te brengen door het inzetten van pop-up buiten. Met flexibel inzetbare leersituaties (in de vorm van mobiele festival-elementen) kan binnen, maar ook vooral buiten de school, op veelzijdige wijze contactmomenten worden gecreëerd. De toekomst van het MBO vraagt om nieuw manieren om de verbinding tussen het onderwijs en de beroepspraktijk te bewerkstelligen. Het concept ‘De school als festival’ is voor deze specifieke beroepspraktijk het antwoord op de vraag. Echter kan de vergelijkingsmethode ook worden toegepast binnen andere richtingen van het MBO-onderwijs en biedt het wellicht ook ingangen voor de vormgeving van andere type onderwijsinstellingen.

+ Bekijk project: hier